نگهداری گیاه آرالیا

نگهداری گیاه آرالیا

هر آنچه باید در مورد نگهداری گیاه آرالیا بدانید

گیاه آرالیا از خانواده Araliaceae که گیاهانی مانند شفلرا (درخت چتر)، فاتزیا، هدرا و سایر گیاهان را نیز شامل می‌شود، است. برخی از این گیاهان دارای شاخه و برگ چوب مانند، برخی به شکل بوته و برخی دیگر مانند درخچه هستند. آرالیا شامل ۱۱۶ گونه مختلف است که بومی نواحی استوایی آسیا است. بسیاری از انواع آرالیا، تبدیل به گیاهان آپارتمانی و محبوب شده‌اند. امروزه از این گیاه در دفاتر کار و منازل استفاده می‌شود. در این مطلب قصد داریم به برخی از انواع آرالیا اشاره و نحوه نگهداری گیاه آرالیا را برای شما توضیح دهیم.

نگهداری گیاه آرالیا در منزل کمی با چالش همراه خواهد بود. این گیاه علاقه زیادی به رطوبت دارد. که تامین رطوبت مورد نیاز آن در خانه کاری نسبتاً دشوار است. همچنین مدتی طول خواهد کشید تا به محیط جدید زندگی خود عادت کند. آرالیا یک گیاه فوق‌العاده آپارتمانی است. البته وقتی به محیط عادت کند. این گیاه شباهت بسیاری از نظر سازگاری به فیکوس بنجامین دارد و تبدیل به درختچه‌ای زیبا خواهد شد. تنها کاری که باید انجام دهید، رعایت شرایط نگهداری گیاه و صبر است. هنگامی که آن را به خانه می‌آورید، مدتی لازم دارد تا به نور، رطوبت و سایر شرایط عادت کند.

آرالیا ابلق
آرالیا ابلق

نور و دمای مناسب نگهداری گیاه آرالیا

در محیط داخل خانه برای نگهداری گیاه آرالیا نیاز به محیطی بسیار روشن و با نور غیرمستقیم است. این بدان معناست که اگر در خانه‌ای زندگی می‌کنید، که نورگیر مناسبی ندارد، از نگهداری آرالیا خودداری نمایید. در صورت نرسیدن نور مناسب به گیاه، بعد از مدتی از بین خواهد رفت. بهترین مکان برای نگهداری این گیاه در نزدیکی پنجره جنوبی خانه است. نوری که به گیاه می‌رسد نباید نور مستقیم باشد و حتماً از پرده توری برای فیلتر کردن نور استفاده نمایید. این گیاه علاقه زیادی به نور صبحگاهی دارد. نور شدید و دمای زیاد به خصوص در تابستان می‌تواند باعث سوختگی و خشک شدن گیاه شود.

از آنجایی که آرالیا گیاهی استوایی است، دمای هوای گرم را می‌پسندد. در صورت نگهداری گیاه در منزل، دمایی که خود شما در آن راحت هستید، برای گیاه هم مناسب است. در مجموع دمایی بین ۱۸ تا ۲۴ درجه سانتی‌گراد می‌تواند برای نگهداری آرالیا مناسب باشد.

آبیاری و تغذیه آرالیا

نگهداری گیاه آرالیا در منزل، کمی چالش برانگیز است. باید به صورت مداوم خاک گیاه را بررسی نمایید. هنگامی که خاک کمی خشک شد، آبیاری عمیق انجام دهید. ولی خاک گیاه نباید خیس بماند یا به طور کامل خشک شود. از آنجایی که آرالیا گیاهی استوایی است، نیاز به محیط و خاکی مرطوب دارد. رطوبت بالای محیط برای این گیاه لازم و ضروری است. بهتر است برای بالا بردن رطوبت مورد نیاز آرالیا از یک زیرگلدانی بزرگتر که داخل آن سنگ ریزه و آب ریخته‌اید استفاده نمایید. می‌توانید با نگهداری گیاه در کنار گیاهان دیگر نیز رطوبت محیط آن را حفظ کنید. بهترین راه حل برای بالا بردن رطوبت محیط استفاده از دستگاه رطوبت ساز است. برخی اسپری کردن آب روی برگ‌ها را پیشنهاد می‌کنند. که این کار اصلاً توصیه نمی‌شود. اسپری کردن آب در برخی مواقع باعث بروز بیماری‌های قارچی خواهد شد.

برای آبیاری آرالیا در پاییز و زمستان باید میزان آبیاری را کاهش دهید. خاک گیاه در فصول سرد زمان بیشتری برای خشک شدن نیاز دارد. همچنین گیاهان آپارتمانی در این فصول وارد دوره استراحت خود می‌شوند. رشد گیاه کم شده و نیاز کمتری به آبیاری پیدا خواهد کرد. بنابراین گیاه را کمتر آبیاری نمایید. تغذیه و کوددهی آرالیا نیز در فصول رشد، یعنی بهار و تابستان باید انجام شود. می‌توانید با استفاده از نصف میزان توصیه شده روی بسته‌بندی کودهای مخصوص گیاهان آپارتمانی، گیاه خود را تغذیه نمایید.

خاک و گلدان مناسب نگهداری گیاه آرالیا

گیاه استوایی آرالیا بهترین رشد خود را درون خاکی با زه‌کشی بسیار مناسب، خاک رس، غنی و کمی اسیدی دارد. می‌توانید با اضافه کردن پرلیت به مخلوط خاک خود بستری مناسب را برای گیاه فراهم کنید. مخلوطی از خاک برگ، خاک رس و پرلیت می‌تواند بهترین خاک برای نگهداری گیاه آرالیا باشد.

برای انتخاب گلدانی مناسب برای گیاه آرالیا دقت کنید. انتخاب گلدان بزرگ یا عمیق نسبت به سایز گیاه شما می‌تواند باعث پوسیدگی و از بین رفتن آن شود. گلدان‌های سفالی لعاب دار یا گلدان‌های پلاستیکی برای نگهداری این گیاه بهترین گزینه هستند. گلدان را طوری انتخاب نمایید که فاصله ریشه تا کف گلدان سه الی چهار سانتی‌متر باشد. سوراخ‌های مناسبی برای خارج شدن آب از کف گلدان تعبیه کنید تا آب اضافی از طریق آن‌ها از گلدان خارج شود.

تعویض گلدان آرالیا

تعویض گلدان گیاه آرالیا به جز در مواقع ضروری توصیه نمی‌شود. بهتری است گیاه شما برای مدتی بعد از خرید در گلدان خود باقی بماند. هنگامی که سایز گیاه بزرگ شد، یا ریشه‌ها از سوراخ‌های کف گلدان بیرون زدند، می‌توانید اقدام به تعویض گلدان نمایید. با دقت آرالیا را از گلدان قبلی خارج کنید و سعی کنید به ریشه‌ها آسیبی نرسد. بهترین فصل برای این کار بهار است. هنگام تعویض گلدان، گلدان را دو سایز بزرگ‌تر در نظر بگیرید. بعد از تعویض هم گیاه را در مکانی قرار دهید که دائماً نیاز به تعویض محل نگهداری گیاه آرالیا شما نباشد.

آرالیا
آرالیا

تکثیر گیاه آرالیا

می‌توانید تکثیر آرالیا را در هر فصلی از سال انجام دهید. ولی برای بیشتر انواع آرالیا، اوایل بهار بهترین زمان برای انجام این کار است. هنگامی که می‌خواهید گیاه را هرس کنید، چند ساقه از آن را نگه دارید. هر دو نوع ساقه سبز یا چوبی شده برای تکثیر مناسب هستند. ساقه‌های سبز و جوان‌تر باید دارای دو تا چهار برگ باشند. اگر از ساقه‌های چوبی شده استفاده می‌کنید، باید تمام برگ‌ها را از ساقه جدا کنید. قسمت بریده شده را به یک پودر هورمون ریشه‌زایی با کیفیت آغشته نمایید و هر کدام را در یک گلدان کوچک بکارید.

ریشه‌دهی این گیاه با سرعت خیلی کندی انجام می‌شود. از خاکی استفاده کنید که دارای زه‌کشی مناسب، غنی و سبک باشد. برای اینکار می‌توانید از مخلوط نصف پرلیت و نصف پیت ماس استفاده نمایید. از جابه‌جایی گلدان گیاه قبل از بوجود آمدن ریشه‌ها پرهیز کنید. گلدان را در مکانی گرم با دمایی بین ۲۴ تا ۲۶ درجه سانتی‌گراد با نور غیرمستقیم و مرطوب قرار دهید. با استفاده از یک پلاستیک شفاف روی گلدان و قلمه را بپوشانید تا رطوبت محیط آن حفظ شود. بعد از مشاهده اولین نشانه‌های رشد، می‌توانید نگهداری گیاه آرالیا خود را مانند گذشته انجام دهید.

انواع مختلف و محبوب گیاه آرالیا

آرالیا دارای انواع مختلف با سایز، رنگ و شکل متفاوت برگ است. در این قسمت می‌خواهیم به انواع محبوب آرالیا اشاره نماییم.

Chicken Gizzard Aralia

این نوع از آرالیا دارای برگ‌های سبز و شبیه به گیاه شمعدانی است. این گیاه ارتفاع بلندی پیدا خواهد کرد و به شکل یک درختچه رشد می‌کند.

Palapala Aralia

دانشگاهی در فلوریدا آمریکا این گیاه را اینگونه توصیف می‌کند. پالاپالا بسیار جذاب و با شاخ و برگ‌هایی فوق‌العاده است. برگ‌های این نوع از آرالیا دارای رنگ سبز تیره، طلایی-زرد و شیری رنگ است. نگهداری گیاه آرالیا پالاپالا مانند انواع دیگر این گیاه نیاز زیادی به رطوبت خواهد داشت.

Fruticos Aralia

آرالیا مینگ یکی از محبوب‌ترین انواع آرالیا در کشور ما محسوب می‌شود. این گیاه دارای برگ‌هایی به شکل پنجه و دارای رنگ‌های متنوعی است. این آرالیا به شکل یک درختچه رشد می‌کند. برای نگهداری آرالیا مینگ در خانه باید نور غیرمستقیم و زیاد فراهم نمود. آبیاری آن نیز کمی متفاوت است. باید در بین دو آبیاری اجازه داد خاک گیاه خشک شود. آرالیا فروتی کوزا در برابر سرما مقاومت اندکی داشته و از بین خواهد رفت. در این دما برگ‌ها ریزش پیدا خواهند کرد.

بونسای آرالیا
بونسای آرالیا
Parsley Aralia

این نوع آرالیا دارای برگ‌های کوچکی است که شبیه به برگ جعفری است. رنگ این برگ‌ها سبز و زیبا هستند.

Balfouriana Aralia

یک گیاه به شکل بوته‌ای و با اندازه متوسط است که بومی نواحی جنوبی فلوریداست. رنگ برگ‌های این نوع آرالیا سفید و سبز است. چندین گونه از این آرالیا به نام‌های آرالیا مارگیناتا با رنگ کرم-سفید در لبه برگ‌ها و پینوکی با اندازه برگ‌های بزرگ وجود دارد.

بیماری‌ها، مشکلات و آفات گیاه آرالیا

اگر شرایط نگهداری گیاه آرالیا خود را به درستی رعایت کنید، با مشکل و آفت خاصی مواجه نخواهید شد. برخی آفات مانند شپشک آردآلود، شته یا مگس سفید می‌تواند به آرالیا هجوم آورند. تنها مشکلی که بسیاری از علاقه‌مندان با آن مواجه خواهند شد، پوسیدگی ناشی از آبیاری بیش از حد است. آبیاری اندک هم می‌تواند باعث هجوم آفات شود.

پژمردگی برگ آرالیا بیشتر به دلیل آبیاری بیش از حد گیاه است. اکثر ایرادات گیاه آرالیا از آبیاری نامناسب آن است. موارد بسیاری هم باعث زرد شدن و ریزش برگ آرالیا خواهند شد. تغییرات ناگهانی دمای محیط نگهداری گیاه آرالیا، می‌تواند باعث ریزش برگ‌های گیاه یا زرد شدن آن‌ها شود. آفات هم می‌توانند باعث زرد شدن و ریزش برگ شود. یکی دیگر از دلایل زرد شدن برگ گیاه آبیاری بیش از حد گیاه است. بسیاری از انواع بزرگ آرالیا، به دلیل پوسیدگی دچار این مشکل خواهند شد. برای این گیاهان باید هنگام خشک شدن دو سوم خاک گیاه آن را آبیاری کرد. همچنین دقت داشته باشید گیاه خود را هنگام روشنایی هوا آبیاری کنید. اگر خاک گیاه بسیار خیس یا خشک هم بماند گیاه برگ از دست خواهد داد. نداشتن رطوبت کافی محیط و نور شدید هم باعث زرد شدن و در نهایت ریزش برگ آرالیا خواهد شد.

یکی دیگر از آفات اصلی گیاه آرالیا کنه قرمز است. اگر گیاه شما خشکی بکشد یا رطوبت محیط کافی نباشد، این آفت به گیاه شما حمله خواهد کرد. اگر کنه قرمز را روی برگ گیاه مشاهده کردید، به سرعت آن را قرنطینه و از گیاهان دیگر جدا کنید. هر دو سمت برگ گیاه را با دقت و با استفاده از آب و صابون مخصوص دفع آفات بشورید.

آرالیا, آرالیا ژاپنی

مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

نوشتهٔ پیشین
نگهداری اچوریا ستوسا
نوشتهٔ بعدی
بالا بردن رطوبت محیط گیاهان